Aukranytt
6 minutter lesetid

Konsekvensen av å ikke la staten fullføre Møreaksen er dramatisk for fylket

Dette er et meningsinnlegg som uttrykker synspunktene til skribeneten

I debatten rundt Møreaksen (MA) er det mange som tar til orde for at man bør sette fokuset til å realisere fastlandsforbindelsen, uavhengig av Møreaksen. I den anledning ønsker jeg å belyse hvorfor jeg fortsatt er sterkt for Møreaksen, og hvorfor du bør snu i din mening om aksevalget, om du ikke allerede er for Møreaksen.

Saka held fram etter annonsen

Her er det alle er enige om:

Alle som er for Møreaksen ønsker å utbedre Ålesund – Vestnes
Også Frp, er enige med de som ønsker Møreaksen, om at Ålesund – Vestnes må forbedres. De som ønsker Romsdalsaksen (RA) ønsker også å forbedre Ålesund – Vestnes, så her er alle enige. Ålesund – Vestnes er en del av Møreaksen og hadde stått ferdig om ca 9 år, hadde vi kommet i gang med Møreaksen ved forrige rullering av NTP. Nå er tidsrammen usikker.


Alle vil ha bro til Otrøya og Gossen
Fastlandsforbindelse til øyene i vest her en bred oppslutning. Alle som er for Møreaksen vil ha det. Frp har jevnt kommet med ulike forslag og også prosjektet Romsdalsaksen har av og til tegnet inn streker til øyene i vest på ulike kart.

Trafikkproblemene i Molde må løses og fergeleiet er et problem
Det er to “trange gater” som er veien øst-vest gjennom Molde Sentrum. En tunnel bak byen har det vært snakket om lenge. Køen inn til sentrum har det vært snakket om lenge. Her er nok uenigheten større, siden bypakken ble stemt ned. Men det er ikke fordi man ikke vil ha løsninger, men fordi man enten var imot bompenger eller fryktet at bypakken var en del av MA. Selv om den primært handlet om bedre fremkommelighet for buss og bedre sykkeveier.

Fergeleiet i sentrum skaper trafikkproblemer i sentrum, og økt kapasitet tyder på at fergeleiet må flyttes, dermed må også veg og trafikkbildet i Molde opp på agendaen igjen. Også Frp ønsker å løse problemer i Molde, og Høyre tok selv til orde for at man må starte i byene.

Relativt stor enighet her også, i det minste om at noe bør gjøres.

Det vi er uenige om er altså om vi skal under Tautra eller ei
Vi står igjen med selve fjordkryssingen, grovt estimert til ca 10 milliarder om man tar meterprisen fra Rogfast + prisvekst.

Først og fremst så er det prisen for prosjektet Møreaksen, for resten vil et stort flertall gjennomføre og alle er enige om at det både er bra og viktig.

Til sammenligning vil Romsdalsaksen bruke 700 millioner bare i planlegging for å ta igjen Møreaksen planmessige forsprang, Molde by må fortsatt løses og øyene vest for Molde må fortsatt få broforbindelse. Og RA vil møte massiv politisk motstand for å berøre Veøya. Her er det kun INP som har uttalt tydelig at de er for.

Konsekvensen av å ikke la staten fullføre Møreaksen er dramatisk for fylket

Ved å kutte Møreaksen som et statlig prosjekt. Vil fastlandsforbindelse til øyene vest i Molde bli fylkeskommunalt prosjekt. Jeg har ennå ikke hørt noen svare på hvilke videregående skoler man vil legge ned for å få råd til dette? Fylket har ikke råd. Derfor er jeg for Møreaksen, fordi staten har råd.

Fergekostnadene for Molde – Vestnes overstiger i sum 10 milliarder innen 40 år. Så for staten er det lønnsomt å investere i Tautratunnelen – det eneste punktet vi er uenige om. Så om 40 år har staten brukt ca 10 milliarder på ferge, potensielt mer om vi må øke kapasiteten.

Molde MÅ flytte fergeleiet for at tunnel bak byen ikke også skal bli et fylkeskommunalt prosjekt. Så det er lurt for å flytte E39 og flytte finansiering over på staten. Fylket har heller ikke råd til å utbedre veger i Molde. Vi har ventet i evigheter på et veikryss i Årødalen, som enda en gang ser ut til å bli dyttet på.

Saka held fram etter annonsen

MA har over 10 års forsprang på RA, og en bredere politisk oppslutning. Plankostnadene på ca 700 mnok for MA må også regnes inn i RA OM vi skulle finne på å gå den vegen, bare for å bli stoppet av statsforvalteren eller riksantikvaren pga Veøya? Da har vi planlagt bort 1,4 mnok uten å få vei. Det er for stor risiko, når man samtidig dytter fastlandsforbindelse til øyene i vest på fylkeskommunalt budsjett.

Det er altså bred folkelig og politisk enighet som det meste i Møreaksen, bare ikke den delen som helt opplagt har størst isolert samfunnsnytte, og som også gjør at Molde by får et trafikkutgangspunkt vest i byen, og dermed reduserer all trafikk fra øyene til og fra Østlandet, som da stort sett er tungtransporten som i dag roter seg igjennom Storgata.

Så når Frp snakker om greinalause priser for Møreaksen, så stemmer jo ikke det, for det er omtrent bare 18 % av distansen de er uenige i selv. Og RA fra Vestens til Lønset må komme langt under 10 milliarder i kostnad for å være konkurransedyktig, og realistisk må også de ha tunnel under Veøya for at andre enn INP skal være for et slikt prosjekt.

Selvsagt skal vi jobbe for det vi alle er enige om, fastlandsforbindelse til øyene, men det er altså stor forskjell for våre lokale tilbud om det er staten eller fylket som tar regningen. Og akkurat derfor burde du være for Møreaksen om du har en VGS eller kollektivtransport du setter pris på nær deg. For det politiske flertallet kommer til å jobbe for å få dette realisert.