Aukranytt
2 minutter lesetid

Skattekommisjonen krangler om promiller mens Norge taper

Dette er et meningsinnlegg som uttrykker synspunktene til innsenderen

Det er bred politisk enighet om at formuesskatten svekker norske bedrifters evne til å investere. Det er også enighet om at norsk privat eierskap er viktig for kapitaltilgang, skatteinntekter og arbeidsplasser. Når norske eiere flytter ut, kan de på sikt miste tilknytningen til norske selskaper og bli mindre villige til å investere i Norge. Likevel er Norge ett av svært få land som fortsatt har formuesskatt. Sverige, Danmark og Finland fjernet den for lenge siden. Alt dette kommer tydelig frem i Skattekommisjonens rapport fra 24. juni 2026.

Saka held fram etter annonsen

Men der stopper det opp. Kommisjonen er uenig om små endringer i satsen, et sted mellom 0,25 og 0,75 prosent, uten aksjerabatt. Denne diskusjonen er unødvendig. Den bygger heller ikke på det de ellers er enige om. Formuesskatten er liten for staten. Den utgjør bare 1,5 prosent av statens inntekter. Samtidig økte staten skatteanslaget med 15,3 milliarder kroner i revidert nasjonalbudsjett, eller omtrent halvparten av inntektene fra formuesskatten. Det viser at skatten kan fjernes hvis politikerne vil. At noen i kommisjonen likevel vil beholde den, handler mest om gammel ideologi fra en tid da Norge forbød både skateboard og parabolantenner.

Mens diskusjonen går taper Norge. Ikke siden 2011 har vi hatt færre nyetablerte selskaper med ansatte i Norge. De siste tallene viser at jobbskapingen nærmest har stoppet opp, og hovedforklaringen er lav etablering av nye virksomheter. Gründere flytter til Sverige og starter selskapene sine der. Noen reiser før de i det hele tatt har tjent penger. Også eiere som har investert i Norge i årevis, velger nå å flytte ut.

Norge bør sikte høyere. Vi trenger et skattenivå som gjør oss konkurransedyktige. Det lå i Skattekommisjonens mandat, men kommisjonen bommet. Nå må finanskomiteen ta ansvar og rydde opp.