Begeistring, en drivkraft i digital læring

Dette er eit meiningsinnlegg som uttrykker synspunkta til innsendaren
I en tid der digital teknologi og tempo kan virke overveldende for mange finnes det en kraft som kan løfte oss og gi oss mot til å prøve. Denne kraften heter begeistring.
Begeistring er ikke bare en følelse – det er en drivkraft. Den oppstår når vi mestrer noe nytt, tør å stille spørsmål, eller oppdager at vi fortsatt har noe å bidra med. Den gjør det digitale mindre skummelt og mer menneskelig.
Når én person opplever mestring, smitter det. Det gir energi til gruppa, til veilederen og til neste utfordring. Vi ler sammen når noe går galt, og jubler sammen når det går bra.
I første møte med nye digitale hjelpemidler kjenner de fleste på usikkerhet. Men begeistring har en unik evne til å forvandle usikkerhet til nysgjerrighet. Den gir oss mot til å prøve, feile og lære.
En viktig forutsetning for å skape et godt og trygt læringsmiljø er derfor at veiledere klarer å skape mestringsfølelse og begeistring hos alle deltakerne.
Begeistring er ikke forbeholdt de unge. Den bor i alle som våger å være åpne og nysgjerrige. Den kan vekkes av en ny app, en god samtale eller en enkel oppgave som gir mestringsfølelse.
Alle som tar på seg rollen å være veiledere i opplæring av eldre i digitale hjelpemidler bør derfor få tilbud om relevant opplæring.