Aukranytt
4 minutter lesetid

Høyre vil ha flere kvalifiserte lærere i klasserommet

Dette er eit meiningsinnlegg som uttrykker synspunkta til innsendaren

Norske klasserom har ikke hatt en høyere andel ukvalifiserte lærere siden 2001, sist gang Arbeiderpartiet styrte alene. Høyre mener tiden er inne for et lærerløft.

Saka held fram etter annonsen

Før valget i 2021 ble Høyre kritisert av Støre for mangelen på kvalifiserte lærere. Det han unnlot å fortelle, var at antallet kvalifiserte lærere faktisk økte de siste fire årene Høyre satt i regjering. Siden Arbeiderpartiet tok over, har utviklingen snudd, og andelen ukvalifiserte er nå på sitt høyeste siden 2001.

Alle vet at en kvalifisert lærer er det aller viktigste for elevenes læring. Da må vi ha en politikk som tar vare på de lærerne vi har, og gjør det attraktivt for flere unge å velge et yrkesliv i klasserommet. Vi vil gi lærerne mer tid til å være lærer, innføre nye karriereveier som gir økt lønn og øke statusen til yrket.

Vi må fjerne tidstyver. I dag bruker lærere altfor mye tid på papirarbeid og oppgaver andre yrkesgrupper kunne håndtert. Vi vil ansette flere yrkesgrupper inn i skolen og kutte unødvendig rapportering, slik at lærerne får mer tid til det som faktisk teller: Undervisning og oppfølging.

Vi må tydeliggjøre rollene. Skolen skal undervise, og vi foreldre må ta oss av oppdragelsen.

Vi må kvalifisere de ukvalifiserte. Da må vi styrke de ordningene vi har for at de som har startet på lærerutdanningen, men ikke fullført, kan gjøre det på en enkel måte mens de er i jobb.

Vi må sørge for bedre veiledning for nyansatte og nyutdannede sånn at vi ikke risikerer å miste dem altfor fort. Også må vi lage flere karriereveier for lærere som ønsker seg nye utfordringer, men likevel være i klasserommet. Den lærerspesialistordningen Høyre innførte i regjering, som Støre rev bort, ga også lærerne økt lønn.

Også må vi øke statusen til yrket. Jeg har ingen tro på at det å senke kravene er riktig. Det er ikke mye forlangt at en kommende lærer skal ha karakteren 4 i den absolutt enkleste formen for matematikk fra videregående. Før kravet ble innført var det en haug av lærerstudenter som strøk i grunnleggende matte. Etter at det ble innført fullførte flere, og kom seg ut i klasserommet. Nå er kravet borte igjen.

Saka held fram etter annonsen

Også må vi sikre at de lærerne som skal undervise barna våre i norsk, engelsk og matte, faktisk har fordypning i fagene.

Skolen er det aller viktigste vi har for å gi barna våre en god start på livet, og det danner grunnlaget for å leve gode og selvstendige liv.

Det er lærerne våre som utdanner fremtidens Norge. Da må vi sørge for at de er kvalifiserte.