Uttalelse fra møte i fylkesstyret Møre og Romsdal KrF, 21 oktober 2024.
Da seksårsreformen ble innført skulle leken være utgangspunktet for elevenes læring. I dag har leken blitt erstattet av kompetansemål og en full timeplan. Flere barn opplever skolevegring og lese og læregleden er på vei nedover. KrF vil ha leken tilbake i skolen, og ønsker derfor å erstatte førsteklasse med en førskole. Vi må tilpasse skolen til barna, og ikke tilpasse barna slik at de passer inn i skolen.
Noe av det viktigste vi kan gjøre i politikken er å sikre barn en god oppvekst, hvor vi bygger trygge mennesker. Å styrke familiene er viktig i dette arbeidet, og er noe KrF alltid vil prioritere. I tillegg må vi også styrke skolen, ved å legge til rette for en skolehverdag som kommer barna, foreldrene og lærerne til gode.
Regjeringen sier gang på gang at leken har en for liten plass i dagens skole, men vi har enda ikke sett noen veldig gode nok tiltak. Samtidig argumenterer ofte partier som Høyre med at dersom barna lærer seg bokstaver tidlig i førsteklasse, så blir de flinkere til å lese i slutten av andreklasse. Det kan godt være mulig. Men det er ikke et entydig faglig grunnlag som underbygger at tidlig skolestart skaper mer læring på sikt. En ser faktisk at flere barn blir hengende igjen, dersom læringstrykket er for høyt for tidlig.
OECD har vist til studier i New Zeeland hvor de har sammenliknet barn som begynte med lese- og skriveopplæring da de var fem eller syv år gamle. Det var ingen forskjell i lese- og skriveferdighetene til de to gruppene da de var elleve år gamle. Noe av det som skilte dem var at de som startet med formell lese- og skriveopplæring da de var syv, hadde et mer positivt syn på lesing og viste mer leseforståelse enn de som startet da de var fem år.
Vi har sviktet barna, fordi den frie leken på skolen får mindre og mindre tid. Dette må vi rette opp. Derfor vil KrF ha en skole som fremmer god læring, bedre psykisk helse og mindre skolevegring og frafall. Svaret er enkelt. Svaret er mer fri lek for seksåringene.